Gå til hovedindhold

CSRpeople-mærket

CSRpeople-mærket uddeles til virksomheder, der tager socialt ansvar.

CSRpeople logo 2025

Indhold

    CSRpeople er Jobtaskforcens og HORSENS ALLIANCENs CSR-mærke. 

    Det uddeles til de virksomheder, som går forrest og udviser et særligt socialt ansvar overfor ledige på kanten af arbejdsmarkedet, unge, der har brug for en håndsrækning for at finde retning og overfor egne medarbejdere for at forebygge sygefravær. CSR-mærket har været uddelt siden 2016.

    CSRpeople er mere end blot en anerkendelse

    Når din virksomhed tager socialt ansvar, betyder det at:

    • I gør en stor forskel for det enkelte menneske, I åbner døren for.
    • I skaber stærke værdier, stolthed og arbejdsglæde hos alle i jeres virksomhed.
    • I styrker jeres brand ved markedsføring og rekruttering.

    Vær med til at tale den gode sag

    Har din virksomhed modtaget mærket, så brug det proaktivt:

    • Læg mærket på jeres hjemmeside, gerne med lidt uddybende tekst.
    • Hæng diplomet på væggen, hvor kunder og samarbejdspartnere bemærker det.
    • Sæt klistermærket på døren, så de besøgende mødes med mærket som det første.
    • Tal om mærket og om sagen - også uopfordret.

    Husk, lidt har også ret. Og når vi alle bare gør lidt, bliver det til rigtig meget.

    For at modtage CSRpeople mærket skal din virksomhed opfylde mindst to ud af tre kriterier. Hvert kriterium knytter sig til en målgruppe, og i ansøgningen skal I beskrive:

    • hvad I konkret har gjort for de enkelte målgrupper.
    • hvilke udfordringer, I har oplevet.
    • hvilken effekt, det har givet. 

    Konkrete beskrivelser er nødvendige for at vi kan videreformidle de gode eksempler til andre virksomheder og på den måde lære af hinanden. Jo bedre og flere konkrete eksempler I beskriver, jo bedre er jeres chance for at få mærket. 

    Kriterierne – og målgrupperne – er:

    1. Personer på kanten af arbejdsmarkedet

    Her er et kæmpestort, uudnyttet rekrutteringspotentiale, som under de rigtige rammer for ansættelsen, rummer gode ressourcer.

    Hele 27% af de ledige i Horsens har udfordringer ud over det at være ledig. Det kan være mennesker med fx fysiske, sproglige, psykiske eller kognitive udfordringer, som har brug for ekstra støtte eller anderledes vilkår i en ansættelse.

    2. Trivsel og forebyggelse af sygefravær blandt ALLE medarbejdere

    En længerevarende sygemelding kan både have store sociale og økonomiske konsekvenser for den enkelte medarbejder, for arbejdspladsen, for kollegaer og for samfundet.

    Derfor er det vigtigt at arbejde for ALLE medarbejderes trivsel - både for at forebygge sygefravær og for at fastholde sygemeldte medarbejderne. 

    I Horsens Kommune fylder de sygemeldte mere og mere blandt de borgere, der er i kontakt med jobcentret. Tallet er nu oppe på 40%. Samtidig er borgernes sygemeldinger i gennemsnit længere (6,3 uger) i Horsens end på landsplan (6,0 uger).

    3. Udsatte unge mellem 13 og 29 år

    Job og kendskab til arbejdsmarkedet kan være den nødvendige trædesten, som hjælper den unge mod job eller uddannelse.

    Horsens Kommune har flere ledige unge på uddannelseshjælp5 end på landsplan. Konkret har vi lidt flere end 500 unge mennesker i alderen 18-29 år, samt en gruppe 13-17-årige uden for både skole og beskæftigelse.

    Efter ansøgningsfristen den 1. sept. behandler et CSR-udvalg, bestående af virksomheder fra Jobtaskforcen og repræsentanter fra Jobcentret, alle ansøgningerne.

    Du søger via et ansøgningsskema, hvor du skal beskrive jeres indsatser indenfor tre kriterier.

    Se vejledningsvideo nederst her på siden

    Skemet åbner den. 1. maj 2025. 

    Søgeperiode

    Der er åbent for ansøgninger fra 1. maj til 1. september. (OBS på ny frist, idet fristen øvrige år har været 1. oktober)

    Uddeling

    Alle modtagere af mærket får direkte besked, og personlig levering af diplom, klistermærke til døren, pin til trøjen og "kommunikationspakke" til hjemmeside/intranet.

    Den 22. oktober 2025 fejrer vi også modtagerne af mærket på en festlig eftermiddag. Sæt allerede nu kryds i kalenderen.

    Forbered dig hele året

    Selv om ansøgningsperioden er afgrænset, er det en god idé at forberede sig hele året. Kriterierne for at opnå mærket gælder nemlig altid fra oktober i det forgangne år. Med det øgede fokus på beskrivelse af jeres indsatser, anbefaler vi jer løbende at notere, hvordan I tager socialt ansvar.

    Nederst her på siden kan du også se video om, hvad du skal forberede dig på.

    Vil du høre mere?

    Hvis du allerede har kontakt til en virksomhedskonsulent fra Jobcentret, så tag endelig fat i denne. Ellers er du meget velkommen til at kontakte chefkonsulent for Jobtaskforcen, Sanne Ravn, på tlf. 3082 5505.

    Virksomheder, der tager et særligt ansvar for ledige på kanten af arbejdsmarkedet, forebyggelse af sygefravær blandt egne medarbejdere samt udsatte unge mellem 13 og 29 år kan søge om at få tildelt mærket CSRpeople.

    Det er et krav, at virksomheden kan opfylde mindst to af tre kriterier.

    Ift. geografi: Alle virksomheder i Horsens Kommune eller virksomheder i nabokommuner, der har medarbejdere fra kanten af arbejdsmarkedet, som bor i Horsens Kommune, kan søge mærket. 

    Virksomheder, der har modtaget CSR-mærket ét år, skal søge igen det næste, da kriterierne kan ændre sig.

    165 socialt engagerede virksomheder i Horsens Kommune har modtaget CSRpeople-mærket 2025.

    Se liste over virksomhederne.

    Med Guldrammen hylder vi de medarbejdere, som tager et ekstraordinært ansvar for at inkludere mennesker med forskellige udfordringer på arbejdspladsen.

    Kun virksomheder, der søger CSRpeople-mærket, kan indstille en medarbejder til Guldrammen.

    Alle indstillede kandidater vurderes, og den medarbejder med den mest inspirerende indsats bliver kåret som Årets Guldramme-kollega ved den årlige CSRfejring, hvor vi også hylder CSRpeople-virksomhederne.

    Vurderingskriterier:

    1. Effekt – Har indsatsen ført til målbare eller tydelige forbedringer for den eller de personer, der er blevet inkluderet?
    2. Innovation og kreativitet – Er der gjort noget nyt eller anderledes for at skabe en mere inkluderende arbejdsplads?
    3. Eksempel til efterfølgelse – Kan indsatsen inspirere andre til at tage lignende initiativer?

    Eksempel på indstilling

    "Mads fra XYZ A/S gjorde en forskel for sin kollega Jonas, der har en synsnedsættelse. Han tog initiativ til en løsning, hvor Jonas kunne arbejde mere effektivt ved hjælp af en særlig skærmlæser og et mentorprogram. Hans indsats har ikke bare hjulpet Jonas – den har skabt en mere inkluderende kultur på hele arbejdspladsen. Derfor er Mads indstillet til Guldrammen 2026!"

     

    Sådan søger du om CSRpeople-mærket

    Sådan ser CSRpeople-mærket 2026 ud